Hvad er Chatbots og hvorfor er de det nye “Sort”

Hvad er en chatbot?

 

#1 En bot, er et stykke software, der udfører en automatiseret opgave,

Vores fokus ligger i, bots der der er implementeret på chat-platforme eller på Sociale medier , de går under fællesbetegnelsen Chatbots.

Der er en lang række definitioner af hvad en chatbot er og der hersker en vis forvirring om, hvad en bot reelt er for en størrelse. Dette kan skyldes, at der er rigtigt  mange anvendelsesmuligheder til robotter, og disse har en ret stor inflydelse på hvordan folk opfatter en chatbot.

#2 En Chatbot er stykke software, der kan føre en samtale med et menneske.

Den mest enkle definition er, at en bot er et stykke software, der kan føre en samtale med et menneske. For eksempel kan en bruger stille en bot et spørgsmål eller give den en instruktion, og bot’en kan reagere eller udføre en handling alt efter behov.

Den største misforståelse er, at en chatbot er en robot, der snakker med et menneske på den samme måde som andet menneske ville tale med et menneske. En anden hyppig misforståelse er, at en chatbot kun kommunikerer med tekst eller stemme. Faktisk tillader chatbots nu, brugere at interagere med dem via grafiske grænseflader eller såkaldte widgets i form af billeder og video, betalingsvinduer mm. Og tendensen er stigende.

En del chatplatforme, som WeChat, Facebook Messenger og Kik, giver nu mulighed for Web-Visninger, hvorved udviklere kan oprette personaliserede grafiske interfaces til deres brugere.

Så grænsen mellem Apps Websider og Chatbots er i 2019 ved at blive en smule flydende, da chatbotsopererer på tværs af brugergrænseflader (Apps, Web, etc.) . En chatbot gi’r en dermed en anderledes oplevelse end end feks. en App, da brugeren interagerer på en mere konverserende måde.

#3 En chatbot gi’r en dermed en anderledes oplevelse end end feks. en App, da brugeren interagerer på en mere konverserende måde.

En anden åbenbar måde, hvor en chatbot er fungerer anderledes end en Apps,

Kort sagt er en chatbot en anden måde for kunder at kommunikere med software. Selv om der er overlap af funktionalitet,

Om 5 år har du nok ikke 50 apps på din telefon

Zero UI handler om at komme væk fra skærm ved at kommunikere med enhederne omkring os på mere naturlige måder: Haptik, Computervision, stemmekontrol og kunstig intelligens. er hovedingrediensen i alle disse teknologier.

læs mere

Bedre kundeengagement med Chatbots

Et website eller en app er jo nok den mest gængse måde at kommunikere sine tjenester til kunder. Men ikke alle kunder er villige for at downloade en app, så hvad sker der, når forbrugerne har brug for nogen til at løse deres udfordringer iforb. med kundesupporten. Ikke alle kundesupportopkald gir iglade kunder, for ikke at nævne lange ventetider i telefonslusen for at få fat i en kundeservicemedarbejder.

læs mere

Fremtiden tilhører chatbots

Chatbots har den fordel, at rigtigt ​​mange mennesker allerede har installeret Messenger,r. Eksempler på chatbots er Anna, den virtuelle assistent hos IKEA, Sophie, modstykke til Congstar eller Elias, som hjælper med dine investeringer.

læs mere